Corona en pakketbezorging: alles wat jij moet weten op een rijtje!

corona en pakketbezorging

We zitten inmiddels al ruim een jaar in de coronacrisis. Het is een jaar van gesloten restaurants, weinig mensen in de winkelstraten en een enorme stijging van online bestellingen. We hopen allemaal enorm op versoepelingen. Echter blijven de cijfers stijgen. Het ziet er dus naar uit dat wij voorlopig nog niet klaar zijn met corona.

De combinatie corona en pakketbezorging heeft dan ook veel veranderd het afgelopen jaar. En zal waarschijnlijk nog verder veranderen. Als ondernemer en e-commerce specialist is het van een enorm groot belang om op de hoogte te zijn van deze veranderingen. Als je je niet goed aanpast kan het lijden tot grote en dure fouten.

In dit artikel vind jij alle belangrijke veranderingen op het gebied van corona en pakketbezorging. Door het lezen van dit artikel ben jij helemaal op de hoogte. Zo kan jij je bedrijf optimaal aanpassen aan de nieuwste veranderingen. Ook geven wij jouw handige tips. Met deze tips kan jij kansen benutten en profiteren van het hoge aantal online bestellingen.

De impact van corona op e-commerce

1. Vertraging van pakketten

Door de harde maatregelen is er een enorme groei te zien van online bestellingen. Vervoerders doen enorm hun best om de capaciteit te verhogen. Helaas lukt dat niet altijd. Daarom is het goed om rekening te houden met vertraging.

Ruim 73% van de Nederlanders het afgelopen jaar te maken gehad met vertraging. En het bezorgen van een pakketje duurt gemiddeld 2,1 dagen.

2. Meer geduld consumenten

Wij raden aan om jouw consumenten op de hoogte te stellen van de vertraging. Hierdoor zijn ze op de hoogte en zullen ze meer begrip hebben van de situatie. Consumenten willen nu gemiddeld ruim 5 dagen wachten op hun bestelling. Consumenten reageren dus positief!

3. Lokale webshops worden populair

impact corona op ecommerce

Onder het motto van steun je lokale ondernemers, zien wij een verschuiving. Voor de coronacrisis zagen wij dat ruim 59% bij grote internationale bedrijven besteld. Nu tijdens de coronacrisis zien we dat die voorkeur lichtjes verschuift. Nu is er nog 52% die besteld bij internationale bedrijven.

Consumenten willen steeds meer kiezen voor een lokale webshop. Omdat winkels hun deuren hebben moeten sluiten voor een lange tijd. Hier kan jij dus gebruik van maken als je nog geen webshop hebt!

4. Aangepaste afhaalpunten

Door de sluiting van winkels waren veel van de afhaalpunten gesloten. Nu hebben de vervoerders dat kunnen veranderen en zijn de meeste afhaalpunten wel weer geopend.

Houdt wel rekening met aangepaste openingstijden. En neem altijd een mondkapje mee als je een bestelling moet ophalen of verzenden!

5. Door onzekerheid is er meer vraag naar flexibiliteit

De coronacrisis zorgt voor enorm veel onzekerheid. Daarom willen bedrijven en consumenten steeds vaker flexibiliteit. In deze tijd is flexibiliteit zelfs belangrijker dan lage verzendkosten.

Verzendkosten waren voor de coronacrisis een belangrijke pijler om te kiezen voor een bepaalde vervoerder. In deze situatie zie je echter dat mensen meer waarde hechten aan flexibiliteit.

Met flexibiliteit kan je verschillende bezorgopties aanbieden. Zoals verschillende locaties en ook verschillende bezorgtijden.

6. Capaciteitstekorten bij vervoerders

Het aantal online bestellingen ligt hoger dan ooit. Hierdoor zijn veel vervoerders overbelast. Vervoerders hebben al enorm hun best gedaan om de capaciteit te vergroten. En zullen hier ook mee door blijven gaan.

Zo kunnen vervoerders op sommige momenten extra maatregelen in werking zetten. Zoals het maximaal aantal pick-ups verlagen. Houd hier rekening mee bij het kiezen van een vervoerder.

7. Problemen met retouren

Als gevolg van de strenge maatregelen, kan het zijn dat jouw consument zijn of haar retour niet kan afleveren bij een postkantoor. Ze zitten bijvoorbeeld in verplichte quarantaine. Het is dus slim om jouw retourneerbeleid hiervoor tijdelijk aan te passen.

dhl

Corona en pakketbezorging: wijzigingen bij vervoerders

Corona en pakketbezorging. Dat ziet er nu helaas iets anders uit. Hierboven heb je al kunnen lezen wat de impact van corona op e-commerce is.

Hierdoor hebben vervoerders zich ook wat aan moeten passen. Wij willen de belangrijkste veranderingen voor jou op een rijtje zetten.

1. Wijzigingen bij PostNL

PostNL blijft ondanks corona post en pakketten gewoon doorzetten. Houdt wel rekening met eventuele vertraging door bijvoorbeeld personeelstekort. PostNL heeft wel een aantal maatregelen getroffen:

  • In de meeste landen blijven de afhaalpunten, gewoon in dienst. Het kan alleen wel zijn dat er wat vertraging is bij het afleveren in het buitenland.
  • Om contact tussen bezorger en klant te beperken, zetten de pakketbezorgers momenteel een handtekening bij ontvangst van een (aangetekende) zending.
  • Het is momenteel niet mogelijk om in de volgende landen te leveren: Bhutan, Brunei, Cuba, Guyana, Grenada, Guinee Bissau, Guinee, Honduras, Laos, Libië, Montserrat, Papua Nieuw Guinea, Seychellen, Saint Lucia, Syrië, Tajikistan, Turkmenistan, Yemen, Zuid Soedan.

2. Wijziging bij DHL

Ook DHL blijft ondanks corona gewoon verdergaan met het leveren van pakketten. Om besmettingen zo ver mogelijk terug te dringen, hebben zij ook een aantal maatregelen getroffen:

  • Net zoals bij PostNL tekenen bezorgers bij DHL voor het ontvangst van zendingen. Dit doen ze op een veilige afstand van 1,5 meter.
  • Om het netwerk goed te belasten, kan je momenteel bij reguliere DHL punten maar 25 zendingen per dag verzenden. Zo kunnen ze voorkomen dat het systeem overbelast wordt.
  • Pakketten die tijdens de eerste afleverpoging niet geleverd kunnen worden, zullen meteen naar een DHL Service point worden gebracht. De klant wordt hier van op de hoogte gebracht.

3. Wijzigingen bij DPD

De belangrijkste maatregelen van DPD zijn:

  • Er wordt geen handtekening gezet bij ontvangst.
  • Bij een particuliere levering zijn er 3 leverpogingen. Als deze alle 3 mislukken gaat het pakket terug naar de afzender.
  • Bij een zakelijke levering zal er maar 1 leverpoging zijn. Is er op dat moment niemand aanwezig op het leveradres, gaat het pakket retour naar de afzender.

4. Wijzigingen bij Red Je Pakketje

Bij Red Je Pakketje zijn er ook maatregelen genomen om zo veel mogelijk contactloos te bezorgen. De maatregelen zijn onder andere:

  • Pick-ups worden zoveel mogelijk contactloos afgehandeld. De pakketten worden dan buiten gezet en opgehaald. Lukt dat niet, dan wordt er 2 meter afstand gehouden.
  • Er wordt geen handtekening gezet bij ontvangst. Er wordt wel een GPS-locatie bijgehouden. Hierop zie je de locatie en tijd van ontvangst.
  • Ook de levering gebeurd contactloos. Het pakket wordt voor de deur gezet en er wordt 2 meter afstand gehouden.

5. Wijzigingen bij UPS

UPS maatregelen gelden vooral voor de UPS Acces Points. De meeste UPS Acces Points zijn gewoon open. In landen waar een strengere lockdown is kan dit natuurlijk anders zijn. Daarnaast gelden de volgende maatregelen:

verpakkingsrichtlijnen
  • Geen handtekening voor ontvangst.
  • In België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Nederland, Oostenrijk, Slovenië, Slowakije, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk en Zwitserland kan het zijn dat de levering en pick-ups anders zijn dan normaal. Dit komt dan door lokale lockdown maatregelen. Dit kan dus blijven veranderen!
  • In Italië zijn express leveringen op zaterdag tijdelijk opgeschort.

5 tips om goed om te gaan met corona en pakketbezorging

  1. Werk samen! Het is slim om samen te werken met verschillende retailers. Zo kunnen jullie van elkaar leren in deze onzekere tijden. Ook verbreed je zo je doelgroep en kunnen jullie samen meer bestellingen genereren. Werk bijvoorbeeld samen met een gezamenlijke actie.
  2. Communiceer, communiceer, communiceer! Alles is momenteel onzeker. Als jij jouw klanten hiervan op de hoogte brengt, zullen zij minder geprikkeld zijn als er iets mis gaat. Zo houden ze een betere customer experience over bij jouw bedrijf. Ben dus proactief in het op de hoogte brengen van de klant.
  3. Ben flexibel. Bind je in deze tijden nergens aan vast, maar sta juist open voor andere mogelijkheden. Zo kan je bijvoorbeeld kijken naar verschillende vervoerders. Op deze manier kan jij kiezen wat op dat moment het beste bij jou past.
  4. Wees voorbereid op verandering. Alles wat vandaag geldt, kan morgen totaal veranderd zijn. Wees hierop voorbereid, zodat je snel kan schakelen. En de veranderingen een zo klein mogelijke impact laat hebben op jouw bedrijf.
  5. Bespaar op kosten, waar je makkelijk kan besparen! Je wilt in deze lastige tijden natuurlijk niet te veel betalen. Daarom is het slim om je verzendetiketten te bestellen bij Transportlabels.nl! Bij ons krijg je een fantastische prijs-kwaliteitverhouding. Shop nu jouw verzendetiketten in onze overzichtelijke webshop! Zonder dat je natuurlijk te veel betaald!