Duurzame ontwikkelingen in 2021 voor e-commerce en logistiek!

duurzame ontwikkelingen in 2021

Wist je dat bedrijven die meespelen op duurzame ontwikkelingen in 2021 meer bereiken op de lange termijn dan concurrenten die het niet doen? Het is dus niet alleen goed voor de aarde, maar ook goed voor jouw resultaten! Veel bedrijven spelen hier inmiddels goed op in, daarom wordt het gezien als één van de belangrijkste trends op het gebied van e-commerce. Wij zetten alle duurzame ontwikkelingen in 2021 voor jou op een rijtje!  


Voordat we verder opgaan in de duurzame trends van het moment is het goed om te begrijpen wat duurzaamheid eigenlijk is. Duurzaamheid is een begrip met veel verschillende definities. Het voornaamste van duurzaamheid is het zorgen voor de toekomstige generaties dat zij ook nog gebruik kunnen maken van onze aarde. Bij het kijken naar duurzaamheid kijk je voornamelijk naar 3 dingen. Is het financieel haalbaar, is het sociaal verantwoord en kan je het veroorloven naar het milieu (milieubewust). Nu je een beter beeld hebt van het begrip duurzaamheid, kunnen we het hebben over de duurzame ontwikkelingen in 2021.


Trend #1: CO2 metingen en compensatie

Door de Green Deal in Europa is het noodzakelijk geworden om het CO2-gehalte te meten. Door het te meten kunnen we onze voortgang op het gebied van duurzaam vervoer en groene logistiek bepalen. Door te meten hoeveel CO2 er precies wordt uitgestoten, kan je dit communiceren naar je klanten. Zo maak je de klant extra bewust en kan je bijvoorbeeld een CO2 compensatie toevoegen in de checkout!


Trend #2: klanten worden steeds meer betrokken tijdens de duurzame trends

Klanten vinden duurzaam vervoer en groene logistiek steeds belangrijker. Steeds meer consumenten geven ook aan hier rekening mee te houden tijdens het bestellen. Zoals bij trend 1 al werd besproken worden klanten dan ook steeds meer betrokken op het gebied van duurzaamheid. Zo kan je bijvoorbeeld laten weten aan de klant wat de CO2-uitstoot is van de levering. Vervolgens is het aan de klant om hier verder op in te spelen. Het is dan wel belangrijk dat jouw e-commerce bepaalde mogelijkheden aanbiedt om uit te kiezen! Denk bijvoorbeeld aan bepaalde leveringen aanbieden die beter zijn voor het milieu. Of vragen om een CO2 compensatie.


Trend #3: duurzaam verpakken

Dit is naast CO2-uitstoot ook een erg grote factor binnen de duurzame ontwikkelingen in 2021. Er is de afgelopen jaren al hard gewerkt aan herbruikbare verpakkingen. Naast herbruikbare verpakkingen wordt het gebruiken van minder verpakking ook steeds belangrijker. Zo haal je de lucht uit verpakkingen, want dat is zonde om te vervoeren. Door bijvoorbeeld geen gebruik te maken van standaardformaat dozen kan je jouw producten beter, duurzamer en goedkoper verpakken! Je ziet verzenddozen dan ook steeds vaker ingeruild worden voor verzendzakken.

Het kiezen om producten in beter passende verzendmiddelen te versturen is daarnaast ook goed voor de klanttevredenheid. Ruim 60% van de consumenten geeft namelijk aan geïrriteerd te raken als ze zien dat hun bestelling is verpakt door te veel verpakkingsmateriaal. Een hogere klanttevredenheid is natuurlijk altijd mooi mee genomen. Naast het slimmer verpakken is het ook belangrijk dat de verpakking zelf duurzaam is. Er komen hierin steeds meer alternatieven op de markt. Je kan bijvoorbeeld kiezen uit verpakkingen gemaakt uit gerecyclede materialen of materialen die afbreekbaar zijn!


Trend #4: aandacht voor retouren

Door goede afbeeldingen van jouw producten te plaatsen en jouw e-commerce business van een goede productomschrijving te voorzien, zullen je retouren afnemen. Dit is niet alleen fijn voor jou, maar ook fijn voor het milieu. Natuurlijk ontloop je retouren nooit helemaal. Daarom is het ook goed om een goed retourbeleid te hebben. Zo kan je het verwerken van je retouren en het voorkomen van verspilling hoog op de agenda zetten.


Trend #5: steeds meer leveringen met een elektrisch voertuig of de fiets!

Momenteel wordt er enorm veel geïnvesteerd in de duurzame ontwikkelingen in 2021. Zo wordt er ook geïnvesteerd in duurzame transportmiddelen. Er wordt verwacht dat wij deze trend dan ook nog een tijdje gaan zien. Nu worden pakketjes voornamelijk op de fiets in de drukke steden geleverd. Dit willen ze in de loop der maanden en jaren ook uitbreiden naar de minder drukke gebieden. Zo is er de elektrische vrachtwagen op komst, zodat duurzame transportmiddelen ook op het platte land kunnen worden gebruikt.


Conclusie

Begin vandaag dus nog met het duurzamen van jouw e-commerce business. Je kan niet langer achterblijven en het is nodig om de concurrenten bij te blijven of te verslaan. Je kan gemakkelijk inspelen op bovenstaande trends en ontstaat er steeds meer groene logistiek.

Wij van Transportlabels.nl kunnen jouw ook makkelijk helpen om jouw e-commerce business een stukje groener te maken! Onze etiketten zijn namelijk thermische etiketten. Dit zijn speciale etiketten die geen gebruik maken van inkt, dit is dus een goede manier voor jouw e-commerce business om in te spelen op de duurzame ontwikkelingen in 2021. Je bestelt jouw thermische etiketten dus natuurlijk in onze webshop. Bij ons krijg je een goede kwaliteit en dat tegen een eerlijke prijs!